Ha szoptatsz

… és szeretnéd, hogy a babád minden tápanyagot megkapjon és Te is egészséges maradj

Nem csak terhesség, de a szoptatási időszakban is fontos a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás. A Világ Egészségügyi Szervezetének ajánlása, hogy a csecsemők 6 hónapos korukig kizárólag anyatejet kapjanak és utána is legalább 2 éves korukig kapjanak anyatejet. Fontos, hogy minden élelmiszer csoportból kerüljön a tányérra és azokból megfelelő mennyiség, nem túl sok és nem túl kevés, kerüljön oda.

Szoptató-anya-gyermekével

 

De vajon megkap minden szükséges tápanyagot a pici babád?
TE vajon kellőképpen változatosan táplálkozol?
Minden tápanyag megfelelő mennyiségben rendelkezésére áll a pici babád és a te egészséged megóvása érdekében?

 

Ebben nyújt segítséget az alábbi, orvosok és szoptatási tanácsadók által összeállított ajánlás az egyes élelmiszer csoportok napi adagjára vonatkozóan.

Mi is ez?

Orvosok és szoptatási tanácsadók által javasolt ajánlás szoptató anyukák részére. Megadja, hogy az egyes élelmiszer csoportból (fehérjék, zöldségfélék) egy szoptató anyukának hány adagot javasolt fogyasztani, valamint azt is megadja, hogy mi számít egy adagnak az egyes élelmiszer csoportokon belül.

Ez egy ajánlás, ami nem veszi figyelembe az egyéni eltéréseket. Ezért nem kell pánikba ess, ha egy-két napig nem teljesíted a megadott adagokat. De fontos figyelmeztetést is adhat neked, ha visszanézve azt látod, hogy egy-egy élelmiszer csoport ajánlását rendszeresen kihagyod. Például, ha azt látod, hogy az elmúlt 2 napban nem teljesítetted a gyümölcsök mennyiségére vonatkozó ajánlást, vagy egy nap túllépted a javasolt zsír mennyiséget – nincs gond. De ha viszont azt tapasztalod, hogy már egy hete alig-alig teljesíted a fehérjére vagy gabonafélékre vonatkozó ajánlást, érdemes elgondolkodnod, hogy valamin változtass!

Hogyan használd?

  • Tanulmányozd át az ajánlást.
  • Nyomtasd ki a napi ellenőrző listát és ragaszd fel a hűtőre.
  • Az első oldalon az összefoglaló táblázat és a táplálkozási tanácsok, segítenek emlékezni az ajánlásra.
  • A második lapon vezesd a naplót! A táblázat megadott oszlopába írd össze, hogy mit ettél aznap az adott élelmiszer csoportból.
  • A nap végén értékeld ki, hogy mennyire teljesítetted az ajánlást!
  • Ha valahol nem sikerült, írd le, hogy másnap hogyan tervezed megvalósítani azt!

Mire jó még?

  • A lapokat dátumozva elteheted, és később visszanézheted, hogyan fejlődtél.
  • Arra is használhatod, hogy vissza tudd nézni, hogy 1-2 napja mit ettél, ha úgy látod, hogy a babád rosszul reagál az anyatejre egy-egy szopi után.
  • Ellenőrizheted, hogy mennyire táplálkozol változatosan! Csak krumpli-tészta-rizs a köret vagy kipróbálsz más ételeket is? A részletes ajánlásból ötleteket is meríthetsz, hogy mivel tudod változatosabbá tenni az étrended!
  • Használd a 3 napos étrend tervezőt, ahol már eleve úgy tervezheted a napjaid, hogy teljesítsd az ajánlást.
  • Egy idő után, már nem lesz szükséges a táblázatra, mert rutinból fog menni.

Mit kapsz meg?

  1. A táplálkozási ajánlást szoptató anyukák részére, ami táblázatos formában foglalja össze a javasolt adagokat és élelmiszer fajtákat.
  2. Egy kis segítségként két napra való menü mintát is kapsz; egyet a hagyományos konyha kedvelőinek egyet pedig a modernebb konyha híveinek – húsmentesen!
  3. E mellé egy Táplálkozási naplót, amiben nyomon követheted a táplálkozásod, amit minden nap ki is értékelhetsz.

Mire iratkozol fel?

Az Anyafalatkaja.hu oldal hírlevelére, amiben értesítést kapsz az új bejegyzésekről érdekességekről.

Adatkezelés nyilvántartási szám: NAIH-126242/2017