Szoptatós kismamaként az őrületbe kergetnek, hogy mit (NE) egyél?!

Szoptatós kismamának mindenki mást tanácsol?! Már lassan vízen és kenyéren élsz!?  Jó volna egy kis útmutatás?

Megérkezett a várva várt kis jövevény! Végre vége volt a terhességi rosszulléteknek, a gyerek se nyomta más a gyomorszájamat – VÉGRE TUDTAM ENNI!

Majd jöttek a jó tanácsok!

„Szoptatós kismama vagy!? Ne egyél tejet! Ne egyél káposztát! Ne egyél lencsét! Ne egyél fűszereset! A gyereknek fájni fog a pocija! Nem fog tudni aludni! Ne igyál teát! Ne igyál kávét! Csak tejszaporító teát ihatsz! …„

Gyakorló anyukaként nem egyszer néztem fényes nappal a csillagokat vagy számoltam magamban 10-ig mikor rendszeresen megkaptam mindenkitől a napi jó tanácsot, hogy szoptatós kismamaként mit NEM szabad enni!

Hát én köszöntem szépen a jó tanácsokat, de nem fogadtam meg őket!

Helyette ettem, amit megkívántam, vagy kismamaként – amire éppen érkezésem volt.

A leggyakoribb tiltó lista…

No, no: bab, borsó, hüvelyesek! – A legtöbbször és a legszigorúbban ettől az ételcsoporttól óvják a szoptató kismamákat. Mondván felfúj és a gyerek is végig üvölti majd az éjszakát a szelektől. Hát én ettem, a gyerek meg alud. Már ameddig nem éhezett meg. De pocakfájásnak semmi jele nem volt. Persze gyereke vallogatja. Egyszerre csak egyféle hüvelyest egyél néhány napig. Ha nem jelez a kicsi, hogy ez neki most nem jön be, nyugodtan egyél bablevest, lencsefőzeléket, vagy amit megkívánsz! Vannak, akik főzőlevet cserélnek a bab főzése során, de sajnos ez nem jelent megoldást a szelekre, a flatulencia faktorként ismert három szénhidrát még így is a babban marad.

Azok a káposztafélék – kerek, leveles, kell, lila vagy brokkoli, karfiol és társai. Tiltják, pedig milyen jól esik a téli hónapokban valami kis zöldségféle, akár csak savanyítva! Meg mennyire könnyű összedobni egy kelkáposzta főzeléket, amikor olyan kevés „szabadidőd” van! Ráadásul a zöld leveles zöldségekben sok folsav található, ami a terhesség után, a szoptatás során is szükséges a szervezetd számára!  Itt is, mint a hüvelyeseknél – próbáld ki néhány napig. Ne tiltsd el magad ezektől a rendkívül egészséges zöldségektől, csak mert a szomszéd sógorasszonya azt mondta!

Szokj le a kávéról! – (ha még nem tetted meg a terhesség alatt!) – Vizsgálatokat végeztek az anya koffein fogyasztása és a babák alvási szokása között. Jó hír, hogy extrém nagy adag koffeinfogyasztásig nem befolyásolta a baba alvási szokásait az anya kávé vagy tea fogyasztása. Azért persze a mértékletesség nem árt! Ha a pici este nyűgös volt és nem aludtál 2 óránál többet az éjszaka, néhány szelet csoki is fel tud pörgetni nem csak a koffein. Ilyenkor érdemes a minél magasabb (min 70%) kakaó tartalmú csokoládét választani, mivel annak szívvédő hatása is van.

Ne egyél tejet! – mert a tehéntej összetétele más, mint az anyatejé, átmegy az anyatejbe és a gyereknek fájni fog a pocija. Valóban igaz, hogy a tehén tejfehérje tartalma jelentősen eltér az anyatejétől, ezért a kisdedek 1 éves koráig NEM SZABAD ADNI nekik KÖZVETLENÜL. De ha te iszol és a picinek nem mutat semmi jelet arra, hogy ez nem tetszik neki, nyugodtan igyál. A tej sok számodra is fontos fehérjét és még fontosabb, hogy nagyon sok kalciumot tartalmaz, amire neked és a picinek is igen nagy szükségetek van!

Összefoglalva – a puding próbája az evés! Egyél! Figyeld a picit! És korrigálj, ha szükséges!

 

Szoptatós kismama.: Anya-és-gyermeke
Az anyatej fontossága ma már nem kérdés. De az anyukának magára is vigyázni kell!

 

És ami tényleg fontos egy szoptatós kismama számára …

A kiegyensúlyozott táplálkozás. Vagyis mindenből egy kicsi. Nagyjából ugyan azt kell szoptatós kismamaként is fogyasztanod, mind egy egészséges felnőttnek. Egyél azt, amit megkívánsz, de tartsd figyelembe a saját magad és a pici egészségét. Attól hogy egész nap csokit kívánsz, a kialvatlanság miatt, még nem kell csoki boltot rabolnod! Figyelj oda a megfelelő fehérje és ásványi anyag bevitelre. Zsírok tekintetében pedig ne csak a mennyiségre, de a minőségre is kiemelten figyelj! Egyél olajos magvakat vagy próbáld ki az avokádót!

Táplálkozz változatosan! Minden héten próbálj valami alapanyagot beütemezni, amit az elmúlt hetekben nem, vagy csak keveset ettél. Pl. ha krumplipüré volt tegnap, holnapra főzz barna rizst. Ha sajtot reggeliztél, vacsorára válassz probiotikus joghurtot.

Ha-Szoptatsz

És ami ez egyik legfontosabb! Igyál sok-sok folyadékot – vizet. Hisz az anyatej legnagyobb részt vízből áll és azt is pótolni kell! A nyári nagy melegben akár egy liter tejet is termelnie kell a szervezetednek, legjobb, ha ezt ásványvízzel fedezed!

Végezetül egy jó hír. A kismama által elfogyasztott étel NEM BEFOLYÁSOLJ

A KÖZVETLENÜL az anyatejben lévő makrotápanyagok mennyiségét. Vagyis, ha néhány napig nem eszel megfelelően, a kisbabád, akkor is hozzájut a szükséges mennyiségű fehérjéhez, zsírhoz és a kalciumhoz is.  Sajnos, ez nem igaz minden tápanyagra és vitaminra, ezért szoptatós kismamaként hangsúlyozottan fontos, hogy változatosan egyél. Mivel ilyenkor az anyuka „tartalékai” ürülnek ki, ezért a legjobb, ha folyamatosan figyelsz magadra, hogy hosszú távon el tud látni acsöppséged! Ami persze a kis főnök mellett még nehezebb, mint anno melóban a nagyfőnök mellett volt.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Az Adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom!