Terítéken a 90 napos diéta!

A 90 napos diéta vagy más néven szétválasztó diéta hosszú évek óta az egyik legnépszerűbb fogyókúrás étrend. Mi is ennek a lényege, mi a kulcsa a népszerűségének és nem utolsó sorban milyen hatással is van az egészségünkre?

A 90 napos diéta vagy más néven szétválasztó diéta hosszú évek óta az egyik legnépszerűbb fogyókúrás étrend. Anno emlékszem a munkahelyemen a menza is indított egy 90 napos diéta programot versennyel összekötve. Olyan népszerű volt akkortájt ez a diéta, mint most a Paleo étrend.

Mi is a lényege, mi a kulcsa a népszerűségének és nem utolsó sorban milyen hatással is van az egészségünkre?

A lényege (ha még valaki nem hallotta volna), hogy 90 napon keresztül csak az adott napnak megfelelő étel típust szabad fogyasztani. Négy napos ciklusok követik egymást ahol fehérje, keményítő, szénhidrát és gyümölcsnap váltja egymást. De délelőttönként csak gyümölcsöt lehet fogyasztani. E mellett havonta egy nap víznap is elő van írva az egyik gyümölcsnapot követően. Gyors és tartós fogyást ígér a szervezet átprogramozása révén. Mindezt tudományos eredményekre hivatkozva.

Miért olyan népszerű a 90 napos diéta?

  • Ha valaki már egyszer rászánta magát a 90 napos diétára az nem tudja megkerülni, hogy azt a környezete tudtára is adja, így nagyon ciki volna azt abbahagyni, ami nagyon motiváló tud lenni a kitartáshoz.
  • Azoknak is segít, akik nincsenek tisztában a táplálkozási alapfogalmakkal és alapelvekkel. Nem kell sokat törni a fejünk, csak követni az utasításokat.
  • Tudatosságra nevel. Az által, hogy figyelünk arra mit eszünk és a fogyás képe lebeg a szemünk előtt, önkéntelenül is az adagok nagyságára is odafigyelünk. Kisebb adag pedig egyenlő fogyás.
  • minden nap korlátlan mennyiségben fogyasztható zöldség és gyümölcs, ami igen dicséretes, hisz sajnos egy átlagember messze a javasolt mennyiség alatt fogyaszt ezekből. E mellett a zöldséges és gyümölcsök döntő többsége nagyon alacsony kalória tartalmú. Tehát alacsonyabb kalória tartalmú ételek növelt fogyasztása egyenlő fogyás.
  • a zöldsége és gyümölcsök fogyasztása nem csak fogyás szempontjából jó. a vitaminok és ásványi anyagok mellett megszámlálhatatlan bioaktív vegyületet (antioxidánsok, favonaidok…) tartalmaz, ami mindenféle betegség megelőzésében nagyon (nagyon!) fontos szereppel bírnak.

De mi van az egészségügyi hatásaival? Jó ez nekem?

Tehát a fogyást tényleg tudja támogatni a 90 napos diéta. De a 90 nap során az egészségünkre is figyel?

Kezdjük azzal az alapvető táplálkozási ténnyel, hogy a keményítők is szénhidrátok. Pont. Ha tetszik így két darab szénhidrát nap van. Tehát egysíkúbb a diéta, mint elsőre azt hinnénk.

A másik alapvető táplálkozási tény, hogy más anyagokkal (makrotápanyagokkal) szemben a fehérje nem tárolódik a szervezetben, tehát minden nap szükséges az utánpótlása. Felnőtt szervezet esetében ez nem olyan óriási mennyiség, de pótolni kell. Ha viszont csak 4 naponta van fehérje nem akkor az az alapvető követelmény nem teljesül. Növekedésben lévő szervezet esetében ez semmiképp nem elfogadható!

Annak ellenére, hogy a neten számtalan 90 napos diéta recept található, sokan belesnek az egysíkúság csapdájába. Adott napra megvan a bevált 2 vagy három fajta recept és csak azt váltogatják, Ez megint csak nem biztosítja a kiegyensúlyozott táplálkozást és tápanyag hiányhoz vezethet.

Az érzékenyebb gyomrúaknak nem biztos, hogy bejön a ’délelőtt csak gyömülcsöt’előírás, a gyümölcsnapról nem is beszélve. Ha fáj a gyomrunk a gyümölcsök fogyasztása után, ne kövessük ezt a diétát.

Túlságosan nagy súlyvesztéssel kecsegtet, akár 15-20 kg mínuszt is, ami a fenn említett okok miatt meg is tud valósulni. Csökkent a testtömeg indexünk is! Hurrá örülünk! De jusson eszükbe a korábban unásig emlegetett jojó effektus! Vagyis ilyen ütemű fogyásnál nem biztos, hogy a kívánatos zsírraktárakból adunk le.

Egészségesen és tartósan csak a heti 0,5 – 1 kg-os súlyvesztés a biztonságos. a 90 nap pedig 12 hetet jelent – vagyis az volna a legideálisabb. Persze ha valakin van 60 kg plusz arról gyorsabban fognak olvadni a kilók. Nagyobb ütemű fogyás esetén izmot is veszítünk, ami biztos recept a felesleges kilók visszaszerzésére.

A tudományos megalapozottság városi legendának tűnik. Már csak azért is mert sok leírásból kitűnik, hogy az alapvető emésztési folyamatokkal nincsenek tisztában, vagyis, hogy mely tápanyag hol emésztődik és szívódik fel. Nem minden a gyomorban történik! J

A fehérje napokra ajánlott 20 dkg fehérje (hús, hal, tojás formájában) nem biztosítja minden felnőtt számára ajánlott napi fehérjebevitelt. 20 dkg csirkehúsban pl. 50 gramm fehérje van, ami kb. egy 66 kg súlyú nő napi fehérje bevitelét fedezi. nem beszélve a tisztítási, előkészítési és sütési veszteségekről!

A havi egy víznap pedig ne feledjük el, hogy csak egészséges szervezet esetén ’javasolt’. Ha pl. valaki gyógyszert szed és az előírás az, hogy étkezés után kell bevenni, akkor az egy pohár víz, mint étel nem állja meg a helyét!

És amit még nem láttam. A 90 napos diéta után a 90 napos után követő délelőtti kizárólagos gyümölcsfogyasztás. Van, aki ezt is végig csinálta? Ha igen, le a kalappal!

Írd meg kommentben, hogy mi volt a tapasztalatod ezzel a diétával! Bejött? Mennyit fogytál? Utána mi történt?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Az Adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom!