Táplálékkiegészítők – Szedjem, vagy ne szedjem?!

Az egyik leggyakoribb kérdések, amit feltesznek nekem a táplálékkiegészítőkkel kapcsolatosak. Kell-e szedni? Mennyit szedjek? Ez az étrend kiegészítő jó-e? Mikor szedjem? Menny ideig szedjem?

Az egyik leggyakoribb kérdések, amit feltesznek nekem a táplálékkiegészítőkkel vagy más néven étrend kiegészítőkkel kapcsolatosak. Kell-e szedni? Mennyit szedjek? Ez az étrend kiegészítő jó-e? Mikor szedjem? Menny ideig szedjem?

A válasz egyrészről nagyon egyszerű. NEM KELL táplálékkiegészítőt szedni.

Persze ez a válasz feltételezi, hogy egészségesen, kiegyensúlyozottan és változatosan táplálékozunk. No, de tegye fel a kezét (vagy írjon kommentet J) aki ezt minden egyes nap be tudja tartani! Na, így a fenti kérdésre adott válasz már nem is annyira egyszerű!

De fontos, mielőtt táplálékkiegészítőhöz nyúlnánk, tisztázzunk néhány dolgot. Ebben bejegyzésben az étrend kiegészítők használatával kapcsolatos szabályokra és veszélyekre szeretném felhívni a figyelmet.

Mik azok az táplálékkiegészítők vagy étrend kiegészítők?

Több megfogalmazás létezik, de egyelőre még nem létezik az táplálékkiegészítők egységes elfogadott definíciója. Ezt az is nehezíti, hogy mind összetételében, mind formájában nagyon szerteágazó termékcsoportról van szó. Abban viszont mindegyik megfogalmazás meggyezik, hogy az étrend-kiegészítők önállóan nem helyettesíthetik az étkezéseket, azok nem élelmiszerek vagy önálló ételek, hanem a hagyományos étrend kiegészítésére szolgálnak.

A WHO megfogalmazása alapján az étrend-kiegészítő olyan szájon át bevehető termék melynek szándéka/célja, hogy megnövelje azon étrendi összetevő felvételét, amelyet tartalmaz (1).

Fontos tudni, hogy az európai unióban is csak a felhasznált vitaminok és ásványi anyagokra létezik előírás. Az egyéb anyagok étrend-kiegészítők előállításához való használatára tehát továbbra is a nemzeti jogszabályokban esetlegesen érvényben lévő rendelkezései vonatkoznak (2).

Vagyis, ezek a bogyók, pasztillák, cseppek stb. nincsenek bevizsgálva és a gyártó jóindulatára van a fogyasztó hagyva annak (biztonságos) összetételére vonatkozóan. Magyarországon is csak bejelentési kötelezettség létezik az OÉTI felé.

Mikor és mit szedjük?

Mielőtt nekiállunk marokszám tömni magunk bogyókkal, gondoljuk át mi is a célunk vele? Általános immunrendszer erősítés? Negatív stressz káros hatásinak kivédése? Egyoldalú táplálkozás kiegészítése?

 

Nézzük meg az adagokat!

Az egy kapszulába rejtett tápanyagok mennyiségét ne csak az egyes márkák árainak összehasonlítására használjuk! Annak tükrében válasszunk, hogy mi a célunk az étrendünk kiegészítésével.

Nézzük meg a javasolt adagra vonatkozó RDA értéket. RDA mint Recomendedd Daily Amount, vagyis a javasolt napi bevitel, ami azt mutatja, hogy általában egy 2000 kcal igényű egyén (egy felnőtt férfi) esetében a napi szükséglet hány százalékát fedezi az adott adag.

Fontos! Az RDA nem vicc! És a vitaminokra és ásványi anyagokra nem vonatkozik a „minél több, annál jobb” szabály!

Vigyázzunk a kölcsönhatásokkal!

Nem viccként szokták javasolni, hogy beszélj a kezelőorvosoddal. Ha rendszeresen szedsz valami gyógyszert, akkor mindenképpen konzultálj szakértővel ÉS OLVASD EL a gyógyszer és a táplálékkiegészítők használati utasítását! Abban gyakran található figyelmeztetés, hogy mely ételekkel, gyógyszerekkel vagy más anyagokkal nem szabad együtt vagy egy időben szedni.  Ennek elmulasztása kivételes esetekben igen súlyos következményekkel is járhat.

 

Források:

WHO / Caribbean Food & Nutrition Institute. (2012. 07 30). Forrás: WHO / Caribbean Food & Nutrition Institute Jamaica Centre: https://new.paho.org/cfni/index.php?option=com_docman&task=doc_details&gid=119&Itemid=226

Bizottság, E. (2008. 5. 12.). A BIZOTTSÁG JELENTÉSE A TANÁCSNAK ÉS AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK a vitaminoktól és ásványi anyagoktól eltérő anyagok. COM(2008) 824 végleges. Brüsszel.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Az Adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom!