Drágák az egészséges ételek – tényleg?

Sokszor hallom (sajnos), hogy „Ennék én egészségesen! De túl drágák az egészséges ételek!”.

Ez részben igaz. Igaz, ha bio-boltok polcain keressük az egészséges ételeket és azokból akarunk minden-mentes és kimondhatatlan-nevű-furcsa alapanyagú ételeket összedobni.

De másrészről: nem igaz. Mert az egészséges táplálkozás NEM a bio-boltok polcain kezdődik.

Hogy ezt a nézetem a gyakorlatban is bemutassam, három ételt mutatok be. Megnézzük, mi van bennük, mennyire egészségesek, mennyire könnyű „elkészíteni”, és persze hogy melyik mennyibe kerül!

Nézzük a menüt

Hogy eldöntsük valóban drágák az egészséges ételek három menüt, ebédet hasonlítunk össze. Egy gyors-éttermi szendvicset, egy házhoz szállító cég ebédjét és egy otthon gyorsan elkészíthető ételt. Ezek a következők:

A) menü: McChiken® szendvics

B) menü: Szezámmagos sült csirkemell, karottás vadrizs

C) menü: Csirkemell serpenyős zöldségekkel

Mindhárom étel csirkemell alapú, hogy lehetőleg csirkemellet hasonlítsunk csirkemellel, ne körtét almával! Olyan ételeket választottam, amik a maguk kategóriájában egészségesnek mondhatók. Bár a gyors-éttermi szendvicset inkább nem az egészséges ételek közé sorolnám. De összehasonlítási alapnak nagyon jó.

Az árak a 2019. januári árakat mutatják – vagyis ez a része a dolognak változó, de az arányok hosszútávon is megmaradnak.

A) menü: McChicken® szendvics

Mi van benne: Csirkemell filé darabokból formázva, pácolva és panírozva, szezámmagos zsemlében, jégsalátával és McChicken® szósszal

Tápérték: adagonként (181 g)*:
Energia (kcal)                             426
Zsír (g)                                            17
amelyből telített zsírsavak(g)      2
Szénhidrát (g)                              45
amelyből cukrok (g)                      6
Rost(g)                                             3
Fehérje (g)                                    21
 (g)                                               1,89

B) menü: Szezámmagos sült csirkemell, karottás vadrizs

Mi van benne: csirkemell filé, szezámmag, étolaj, só, grill fűszerkeverék, bors, jázmin rizs, sárgarépa, vadrizs, só, oliva olaj, babérlevél, petrezselyem

Tápérték adagonként (220 g)*:
Energia (kcal)                           393
Zsír (g)                                          11,2
amelyből telített zsírsavak(g)    1,2
Szénhidrát (g)                            37,4
amelyből cukrok (g)                   0,7
Fehérje (g)                                  35,8
Só (g)                                             2,5

C) menü: Csirkemell serpenyős zöldségekkel

Mi van benne: csirkemell, gyorsfagyasztott serpenyős zöldségkeverék (póréhagyma, gomba, borsó, répa), 1 evőkanál olaj, 1 natúr joghurt, fűszerek

Tápérték adagonként (kb. 400 g)*:
Energia (kcal)                              137
Zsír (g)                                           34
amelyből telített zsírsavak(g)    6,4
Szénhidrát (g)                             44
amelyből cukrok (g)                   16
Rost                                                6,3
Fehérje (g)                                   27
Só (g)                                             1,6

*A fenn megadott tápanyag összetételek a receptúra változásával változhatnak, illetve az összetétel számításához használt adatbázisok is eltérhetnek.

Melyik étel mennyire egészséges?

Hasonlítsuk össze a fenti ételek tápanyagait egy táblázatban 100 grammra vetítve, hogy azt is figyelembe vegyük mennyire lakunk jól velük, mert hát nem mindegy, hogy 100 grammot vagy félkilónyi ételt rakunk a gyomrunkba.

McChicken szendvics Szezám-magos sült csirkemell, karottás vadrizs Csirkemell serpenyős zöldségek.
Energia (kcal) 235 179 34,3 !
Zsír (g) 9,4 5,1 ! 8,5
amelyből telített zsírsavak (g) 1,1 0,5 ! 1,6
Szénhidrát (g) 24,9 17,0 11,0 !
amelyből cukrok (g) 3,3 0,3 ! 4,0
Rost (g) 1 n.a. 1,6 !
Fehérje (g) 11,6 16,3 ! 6,8
 (g) 1,0 1,1 0,4 !

Hogy eldöntsük, melyik mennyire egészséges nézzük meg az energia sűrűséget, zsírtartalmat, ezen belül is a telített zsírsavak mennyiségét, a szénhidrátokat, a fehérje tartalmat, és persze a sótartalmat is. Vagyis, menjünk végig a fenti táblázat sorain és nézzük meg az egyes kategóriában melyik egészséges étel a nyerő.

Energia sűrűség tekintetében a C) menü a nyerő, hisz 100 grammjára ebben van a legkevesebb kalória. Ez azért is fontos mert az elhízás és számos betegség hátterében a magas energia sűrűségű (vagyis a nagyon hizlaló) ételek állnak.

Zsírból általában az a jó, ha minél kevesebb van, de ez kimondottan igaz a telített zsírokra.

Szénhidrátokra is, csakúgy mint a zsírokra, szükségünk van, de ha valami oknál fogva szénhidrát szegény étrendet kell követni, akkor a c) menü volna a legjobb választás.

A cukor tekintetében pedig a minél alacsonyabb érték a jó, így ebből a szempontból mindenképpen a B) menü a legegészségesebb recept.

A rostokra pedig szoptató anyaként is nagy szükségünk van, így ebből a szempontból (mivel a B) menüre ez az érték nincs megadva), a C) menü a nyertes.

Habár fehérjéből a magyar lakosság átlagosan eleget eszik, itt a legmagasabb fehérje tartalmú ételt választottam nyertesnek.

A sótartalom tekintetében egyértelműen a C) menü a nyertes. Bár ez csalóka is lehet, hisz ki méri le grammra az ételhez adott só mennyiségét? De okosan adagolva, mindenképpen az otthon készítendő ételek mellett szól, hogy mi tudjuk szabályozni a sótartalmat. A készételről lekaparni, leönteni, valahogy leszedni már nem tudjuk.

Egészséges étel kategória nyertese…

Az egyes ’kategóriák’ nyerteseit félkövérrel és felkiáltójellel emeletem ki. A harmadik helyezést a McChicken szendvics kapta nulla kategória győzelemmel. Az első és második helyet pedig együttesen a B és a C menü vitte el, azonos számú kategória győzelemmel. Vagyis kb. azonosan egészségesnek mondható mindkét étel. Egy egészséges étrendbe mindkét étel szépen beleillik.

De nézzük az árakat – Drágák az egészséges ételek?

Eldönteni, hogy drágák-e az egészséges ételek a legegyszerűbben azok árának vagy bekerülési értékének (mennyiből tudjuk kihozni) összehasonlításával tudjuk.

A McDonald’s-ban a McChicken szendvics 850 forintba kerül.

Az étel házhoz-szállító cégnél a fenti szezámmagos sült csirkemell, karottás vadrizzsel 980 forint.

Míg, az otthon készítendő csirkemell serpenyős zöldségekkel költségei az alábbiak szerint alakul, egy adagra vonatkoztatva:

100 g friss csirkemell filé (1500-as kilónkénti árral számolva): 150 forint

200 g serpenyős zöldség (1 zacskó 559 ft/ 750 g csomag – így ebből 200 gramm): 150 forint

probiotikus natúr joghurt 100 forint

olaj és fűszerek kb. 50 forint

… azaz 150+150+100+50 = 450 forint. Igen, 450, vagyis körülbelül fele a fenti két étel árának!

De, ha még a gáz vagy áram díját és a mosogatást is belevesszük még mindig 500 forint alatt vagyunk!

Tehát, az ár tekintetében mindenképpen az otthon készítendő csirkemell serpenyős zöldségekkel ebéd a nyerő!

Végső értékelés

A szoptató anyák körében végzett táplálkozási felmérésen többen azt írtátok, hogy drágák az egészséges ételek – most nézzük meg, hogy mi is a mi kis elemzésünk eredménye! Tényleg drágák?!

Egészségesség: azonosan egészségesnek mondható mind a B) mind a C) menü. Itt két győztesünk van.

Elkészítés: Természetesen az otthon készített ételnek van a legnagyobb idő és energia igénye az elkészítés tekintetében. Vagyis, be kell vásárolni és el kell készíteni; szemben a megrendelem a neten és házhoz hozzák, vagy leugrok a gyorsétterembe idő befektetésével. Talán legegyszerűbb a neten rendelni és csak átvenni a házhoz szállított ételt. Tehát itt a nyerő az étel házhoz szállítós b) menü. Bár újabban már a gyorsétteremeknek is van házhoz-szállítása.

Ár: Az ár tekintetében verhetetlen első helyet szerzett a saját magunk készített Csirkemell serpenyős zöldségekkel. Ez az ebéd nem csak olcsóbb, mint a megvizsgált két másik étel, de a 430 forintos költségével szerintem elégé elfogadható áron van. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy nem az olcsó idény zöldségeket használtuk fel hozzá, hanem az amúgy nem a legolcsóbb gyorsfagyasztott zöldségkeveréket!

Mindent összevetve, az otthon készített, egészséges és amúgy gyorsan elkészíthető Csirkemell serpenyős zöldségekkel ebéd a három étel győztese!

Vagyis, a fenti „kísérletünkkel” megdöntöttük azt a hipotézist, hogy drágák az egészséges ételek. Igen is lehet olcsón (és nem csak nem drágán) egészségesen étkezni!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Az Adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom!