Terhesség alatt kerülendő ételek és italok

Az egyik leghosszabb tiltólista valószínűleg a terhesség alatt kerülendő ételek és italok listája.

Mindenkinek van jó tanácsa és egy csomó mindenről kering a hír, hogy azt bizony egy terhes nőnek tilos enni. Valóban vannak olyan ételek és italok, amiket csak alkalomszerűen ajánlott fogyasztani és vannak olyanok is, amiket teljes mértékben el kell kerülni a várandóság teljes ideje alatt.

Íme, 8, a terhesség alatt tiltott étel és ital, amiről jó, ha tudsz!

1. Magas higany tartalmú halak

Habár lépten, nyomon azt halljuk, hogy tengeri halat legalább hetente kétszer kell fogyasszunk, azért csak óvatosan. Az egyre nagyon mértékű környezetszennyezésnek köszönhetően a halakban, főleg a nagytestű, ragadozó halakban felhalmozódik (többek között) a higany. A higany egy rendkívül mérgező fém, aminek nincs biztonsági határértéke, vagyis a legkisebb dózisban is mérgező.

Mérgező hatással van az idegrendszerre, az immunrendszerre és a vesére is. A gyerekekben pedig súlyos fejlődési zavarokat okozhat. A terhesség alatt higanynak kitett gyerekeknél később figyelem, nyelvi- és motorikus funkcióbéli nehézségeket tapasztaltak. Az amerikai nők közel 15%-a veszélyeztetett a higanyszennyezésre (12).

Terhesség alatt ezért magas higanytartalmú halakat maximum havonta egyszer-kétszer fogyassz csak. Ezek a kardhal, király makrélák, tonhal, azon belül is a Hosszú-úszójú tonhal (lásd lenn).

A halak higany szennyezettségét ppm-ben mérik, ami a”parts per million” kifejezést jelöli. Ami azt mutatja meg, hogy egy millió részecskéből mennyi a higany „részecske”.

Néhány a nagyon szennyezett halak közül (3):

Kardhal 0.995 ppm
Cápa 0.979 ppm (igen, ezt viszonylag ritkán szoktuk mi is enni! 🙂 )
Király makréla 0.730 ppm
Tonhal konzerv 0.128 ppm
Tőkehal 0.111 ppm
Hering 0.084 ppm
Pisztráng 0.071 ppm
Sárga tőkehal 0.031 ppm
Tintahal 0.023 ppm
Lazac 0.022 ppm
Szardínia 0.013 ppm

Azért nem kell felhagyni a halfogyasztással! Csak figyelemmel lenni, hogy milyen típusú halat eszünk és mennyit. A halfogyasztás kedvező egészségügyi hatása még mindig nagyobb, mint a higanyszennyezettség okozta kockázatok. Alacsony higanytartalmú halak fogyasztása, azok omega-3 zsírsav tartalma miatt, nem csak előnyös, de terhes kismamák számára rendkívül fontos is. Ezeket bátran lehet heti két alkalommal fogyasztani.

Összefoglalva: terhesen ne egyél magas higany tartalmú halat, mint kardhal, tonhal és makréla; de alacsony higany tartalmú halat fogyassz heti kétszer.

2. Nyers és feldolgozott húsok

Nem rendesen átsütött vagy nyers hús fogyasztása azért veszélyes, mert a húsban esetlegesen jelenlévő bacik vagy paraziták nem pusztulnak el. Ilyenek a Toxoplasma, E. Coli, a Listeria és a Szalmonella baci (4).

Vannak a hús felszínén megtalálható baktériumok, de vannak olyanok is, amellyel a hús izomrostjaiba ágyazódnak. A darált húsokat, fasírtokat, a burger húsok, disznó és csirkehúst soha nem szabad nyersen vagy csak félig átsütve fogyasztani. A hot dogok, a felvágottak, konzerv húsok és a szalámik a feldolgozás vagy tárolás során is fertőződhetnek különböző baktériumokkal.

Ezek a baktériumok a magzatot is veszélyeztetik, mentális visszamaradottságot, vakságot, epilepsziát vagy akár a halva-születést is okozhatnak (5).

Összefoglalva: terhesen ezért inkább kerüld a nyers, nem elégé átsütött vagy feldolgozott húsok fogyasztását, fogyasztás ellőt alaposan süsd át őket.

3. Nyers tojás

A nyers tojás fogyasztása legfőképp a Szalmonella fertőzés veszélye miatt kerülendő. A Szalmonella fertőzés tünetei: magas láz, hányinger, hányás, hasi görcsök és hasmenés. Ezeket e tüneteket általában csak az anya tapasztalja. De ritka esetekben a fertőzés a méh összehúzódását is okozhatja, ami koraszüléshez vagy halva-születéshez vezethet (6789).

Nyers tojást tartalmaznak:

Nem átsütött rántotta
Buggyantott tojás
Hollandi mártás
Saláta öntetek
Házi fagylaltok

A boltok polcain található nyers tojást tartalmazó élelmiszerekben a tojást pasztörizálják, így azok fogyasztása már biztonságos. Jó hír, hogy már lehet pasztörizált tojást és külön tojássárgáját is venni folyadék formájában.

Összefoglalva: terhesen soha ne fogyassz nyers tojást a lehetséges szalmonella fertőzés miatt; mindig alaposan főzd vagy süsd meg a tojást vagy használj előre pasztörizált tojás készítményt.

4.Nyers csírák

A nyers tojáshoz hasonlóan a nyers csírák, mint a retek, mustár, brokkoli, is fertőzöttek lehetnek szalmonellával. A magok csíráztatásához nedves közegre van szükség, ami a baciknak is ideális táptalaj. A bacik akár a magból is származhatnak vagy akár a csíráztatás során vagy a tároláskor, csomagoláskor is rákerülhetnek. Sajnos az otthoni csíráztatás sem sokkal biztonságosabb, ha a csíráztatandó mag eleve fertőzött volt, akár csak néhány kósza bacival is. A nagy gond, hogy ha már egyszer ott vannak, szinte lehetetlen lemosni őket. Számos technológiával próbálkoznak, pl. UV fényes fertőtlenítés, de egyik sem ad megfelelő eredményt (10, 11). 

A lehetséges fertőzés miatt, ezért terhesen ne egyél semmilyen nyers csírát! Jó hír, hogy főzés után már biztonságos a csírák fogyasztása – bár pont azt az értékét veszítik így el, amitől olyan nagyszerűek: már nem lesznek nyersek. Ha étteremben vagy szendvicsben saláta gyanánt is ezt adják, ellenőrizd, hogy előtte megfőzték-e!

Összefoglalva: a nyers csírák is fertőzöttek lehetnek különböző baktériumokkal, ezért a lehetséges fertőzés súlyos mellékhatásai miatt, terhesen inkább ne egyél semmilyen nyers csírát.

5. Mosatlan élelmiszerek

Rossz hír, hogy a zöldségek és gyümölcsök felületén is lehetnek rossz bacik, vírusok vagy paraziták. Ezek a betakarítás, szüretelés, tárolás, vagy a szállítás során is rájuk kerülhetnek. A leggyakoribb baktériumok és paraziták a Toxoplazma, Szalmonella, E. coli, Sztafilokokkusz és a Lisztéria (1012).

Ezek közül is külön kiemelendő a toxoplazmózist okozó Toxoplazma gondii nevű parazita. A legtöbb embernek, aki toxoplazmózist kap, nincs tünete. De van, hogy elhúzódó megfázás szerű tünetek formájában jelentkezik.

A toxoplazmózis különösen veszélyes a terhes nőkre és babájukra. Ha a fertőzést a várandóság során szedjük, össze az átjuthat a placentán a magzatba. Így veleszületett toxoplazmózist okoz, ami a születéskor nem mutat tüneteket, de a későbbiekben súlyos betegségekhez vezethet. Többek között vakságot, vérszegénységet, epilepsziát, és mentális visszamaradottságot okozhat később az újszülöttben. Arra vonatkozóan nincs bizonyíték, hogy a parazita a szoptatás során átjuthatna a csecsemőbe (13).

Ezért rendkívül fontos, hogy a terhesség során elkerüljük a fertőzés veszélyét! A zöldségeket és gyümölcsöket alaposan meg kell mosni, hámozni vagy alaposan meg kell főzni.

Összefoglalva: a zöldségeke és gyümölcsökön sok kártékony baktérium és parazita lehet, ezért azokat csak alapos tisztítás, hámozás és/vagy hőkezelés után szabad terhesen fogyasztani.

6. Nem pasztörizált tej, sajt és gyümölcs lé

Habár a tej és tejtermékek nagyon fontos részét képezik a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozásnak, a nem pasztörizált termékek igen komoly egészségügyi kockázatot is hordoznak magukban. A nyers tej és a belőle készült termékek számos baktériumot tartalmazhatnak, mint a Lisztéria, Szalmonella, E. coli és a Campylobacter. Ezek a baktériumok akár az egészséges állatoktól lefejt tejben is megtalálhatók, hisz utána is szennyeződhet a tej.

A legjobb módszer a tej ’bacimentesítésére’ a pasztörizálás. Sokan attól tartanak, hogy a pasztörizálás „tönkre teszi” a tejet. De pasztörizálás nem változtatja meg a tej tápértékét, csak biztonságossá teszi azt (14).

A nem pasztörizált tej és a belőle készült termékek fogyasztás életveszélyes következményekkel is járhat, mind a terhes nőkre, mind a meg nem született gyermekekre vonatkozóan is (1516).

A fentiek vonatkoznak sajnos a gyümölcslevekre is, hisz azok is tartalmazhatnak kórokozó baktériumokat (lásd fenn).

Összefoglalva: a fertőzés veszély csökkentése érdekében, ha várandós vagy, csak pasztörizált tejet és pasztörizált tejből készült tejtermékeket és gyümölcsleveket fogyassz!

7. Alkohol

Azzal gondolom, nem mondok újat, hogy terhesség alatt kerülendő ételek és italok listáján ott szerepel az alkohol is.

Habár sok ajánlás azt mondja, hogy a terhesség alatt semennyi alkohol nem fogyasztható; az erre vonatkozó, több ezer terhes kismamát megfigyelő vizsgálatok nem ennyire egyértelműek.

Ami tény, hogy a rendszeres nagyobb mennyiségű alkohol fogyasztása terhesség alatt súlyos következményekkel jár a fejlődő pici számára. Növeli a vetélés és a halva születés kockázatát! E mellett arc deformáció, növekedési problémák, értelmi visszamaradottság, epilepszia és viselkedési zavarok tapasztalhatók az alkoholt rendszeren fogyasztó anyák gyermekeinél …csak hogy elégé rémisztő legyen a dolog. A rendszeres nagyobb mennyiség azt jelenti, hogy 2 és 5 alkohol egység napi fogyasztása esetén. Egy egységnyi alkohol van: 2 cl égetett szeszes italban, 1 dl borban, 1 pohár sörben, vagy 1 koktélban.

Viszont, az agy fejlődését már napi 2 dl bor fogyasztása is károsan befolyásolja! Ezért a terhes kismamák jobb, ha a lehető legminimálisabbra fogják vissza az alkoholfogyasztásuk (17).

Összefoglalva: Mivel igen súlyos fejlődési rendellenességet okozhat a picinél, és mivel nincs bizonyítottan biztonsággal fogyasztható mennyiségi ajánlás a várandós kismamák alkohol fogyasztására: jobb azt erre a 9 hónapra teljesen száműzni az étlapunkról (meg persze utána is, ha szoptatsz!).

8. „Gyors” ételek

Sokszor hangzik el tévesen, hogy a terhesség alatt két ember helyet kell ennie a kismamának. De már egyre többet tisztában vannak vele, hogy ez nem is így van. Az igaz, hogy a leendő anyukának többet kell ennie, hisz fedeznie kell a saját és a növekvő baba energia és tápanyag szükségletét. De ez a plusz mennyiség mindössze 350-500 kcal naponta a terhesség második és harmadik trimeszterében.

Viszont sokan elfelejtik, hogy nem csak a mennyiség, de minőség is ugyan olyan fontos. Ne feledd, az vagy amit megeszel, és a pici is az lesz, amit Te megeszel!

A megfelelő tápanyagbevitel nem csak a kalóriákat takarja, de az olyan létfontosságú anyagokét is, mint a fehérje, folsav, vas vagy a szelén. Ezt csak megfelelően összeállított étrenddel tudod fedezni. A gyors éttermek (rossz) zsírral, kalóriával és egyszerű szénhidráttal (cukorral) tömött étele pedig nem arról híresek, hogy ezekben a tápanyagokban gazdagok.

Habár némi plusz kilót mindenki felszed a terhesség alatt, nem mindegy mennyit. A túl sok felszedett kiló terhességi és szülési komplikációkat okozhat. Főleg a terhesség első szakaszában felszedett nagy súly növeli a terhességi cukorbetegség kockázatát, főleg ha eleve is volt rajtad némi plusz kiló (181920).

A mellett, hogy a terhességi cukorbetegség túl nagy születési súlyt okozhat a picinél, a születendő gyermek a későbbiekben is nagyobb eséllyel lesz túlsúlyos. Amiről már tudjuk káros az egészségre (2122).

Összefoglalva: A „gyors”, feldolgozott élelmiszerek általában nem tartalmazzák a terhesség során szükséges tápanyagokat, viszont nagyon hizlalóak, így növelik a terhességi cukorbetegség és komplikációk kockázatát, amik hosszútávon is károsíthatják a pici egészségét.

 

Összegezve, a terhesség alatt kerülendő ételek és italok

A legfontosabb, hogy nyers ételek fogyasztását ebben az időszakban amennyire lehetséges kerüld, és különösen figyelj oda a higiéniai szabályok betartására! Kerüld az alkohol fogyasztását és egyél tápláló egészséges ételeket!

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Az Adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom!